helmikuu
2017

Hannu Lehdon mukaan Suomen Arkkitehtiliitto rajoittaa tervettä kilpailua. Pohjoisestä etelään tuleva arkkitehtitoimisto on heikoilla.

Huippukannattavan Lehto Groupin toimitusjohtaja Hannu Lehto sanoo, että edullisia ja jopa halpoja asuntoja on mahdollista valmistaa.

"Jos meille vain annettaisiin siihen mahdollisuus, niin pystyisimme rakentamaan Etelä-Suomessa 100 000 euroa maksavia kaksioita. Näin tapahtuu, jos saamme tehdä kaavan omalla kynällä ilman kaavoittajien, lautakuntien ja rakennusvalvonnan usein perusteettomia rajoituksia."

”Pudottaisimme valtavasti asumisen kustannuksia, mutta noudattaisimme silti kaikkia normeja. Tämä ei tarkoita DDR-tason jälkeä, vaan arkkitehdin ammattitaitoahan on suunnitella edullisesti”, Lehto korostaa.

Lehto puhuu SAFA-mafiasta, joka nostaa kustannuksia ja asumisen hintaa varsinkin Etelä-Suomessa. Hänen mukaansa ”tietty klikki” nostaa esille ennakkoon valittuja arkkitehtitoimistoja.

”Eräälle rakentajalle Helsingissä kerrottiin, että viranomainen toivoo hankkeen suunnittelijaksi jonkun viiden valitun toimiston joukosta. Se siis suosittelee vahvasti ja toivoo hartaasti kaavan tekijäksi jotain arvostamaansa toimistoa”, Lehto kertoo.

Näin on päässyt syntymään ammatillinen sisäpiiri: pohjoisesta etelään tuleva arkkitehtitoimisto lentää ulos viranomaisten luota. Lehdon mukaan ilmiö on tuttu etelän suurissa kaupungeissa.

Lehto ei nimiä kerro, mutta hänen mukaansa viranomaisilla on valmiit listat sopivista arkkitehtitoimistoista.

”SAFA-mafia estää kilpailua”

Lue koko juttu tästä.

SAFA torjuu mafia-syytökset: Lehdon kaavamalli ”Trumpilta”

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA vastaa kipakasti Lehto Groupin toimitusjohtajan Hannu Lehdon ankaraan kaavakritiikkiin.

Toimitusjohtaja Lehto puhui Kauppalehdessä (19.2.) SAFA-mafiasta, joka nostaa kustannuksia ja asumisen hintaa varsinkin Etelä-Suomessa. Lehdon mukaan ”tietty klikki” nostaa esille ennakkoon valittuja arkkitehtitoimistoja.

Lehto arvioi, että näin on päässyt syntymään ammatillinen sisäpiiri: hänen mukaansa eteläisen Suomen viranomaisilla on valmiit listat sopivista arkkitehtitoimistoista. Toimitusjohtaja Lehdon sanoin ”SAFA-mafia" rajoittaa toimillaan tervettä kilpailua.

Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn puheenjohtaja Leena Rossi viittaa vastauksessaan toimitusjohtaja Lehdon mielikuviin, joiden mukaan SAFA ja arkkitehdit ovat syyllisiä asumisen korkeaan hintatasoon Etelä-Suomessa.

”Lehto myös hyökkää perusteettomasti Arkkitehtiliiton kimppuun kilpailunvääristämissyyttein”, Rossi vastaa.

Lue koko juttu tästä.

ICON Kiinteistörahastot rakennuttaa Riihimäen vanhan lasitehtaan tontille 9 ekologista modulikerrostaloa ICON Kiinteistörahastot ostaa Senaatti-kiinteistöiltä arvokorttelin Helsingin Kruununhaasta KL: Kuplapuheessa hyvä muistaa: Ruotsin asuntomarkkinoilla on kaksi erityispirrettä KL: Nordean Miller: Ruotsissa tai Suomessa ei ole asuntokuplaa Hedge Nordic: The Finnish real estate market - by ICON Rakennuslehti: EKE urakoi Espoon Suurpellon keskustakorttelin ICON KL:n johtajuus liitteessä - Avaimet menestykseen: hyvä johtaminen ja dynaaminen kyvykkyys Rakennuslehti: Yritykset tekivät radikaalin ehdotuksen Helsingin keskustan alittavasta väylästä KL: Vuokrapyynnit laskussa pk-seudulla, "Vuokratulojen veronkevennystä kannattaisi kokeilla" ICON lehdistötiedote: Espoon Suurpelto saa maamerkikseen 20 kerroksisen tornitalon Pohjalainen kolumni: Vaconin jälkeenkin löytyy sijoituskohteita Kutsu: ICON After-Work 11.5 klo 17.00 - Hotel Kämp ICON: Miten Ruotisin asuntomarkkinoiden käy? KL: Asuntojen hinnat nousivat pääkaupunkiseudulla, laskivat muualla Suomessa ICON vahvasti mukana kevään sijoitustapahtumissa Talouselämä / Business Insight: Kiinteistökehittäjä ei jää odottelemaan arvonnousua Rakennuslehti: Toimistojen muuttaminen asunnoiksi herättää intohimoja Helsingissä ICON South Plaza Bond myytiin loppuun! ICON: Vuonna 2016 aloitettiin Suomessa rakentamaan tarpeeksi uusia asuntoja ensimmäistä kertaa 2000-luvulla. Rakentaja Lehto: Asuntojen kalleus SAFA-mafian syytä - ”Sadan tonnin kaksiot mahdollisia” Business FM:n Aamuvieraana ICON Kiinteistörahastot Oy:n Myynti ja markkinointijohtaja Teemu Nuutinen Uusi 7 % korkoa maksava velkakirja nyt merkittävissä! ICON Suurpelto Bond loppuunmyyty! PwC: Emerging Trends in Real Estate: Europe 2017 KL: Täältä lihavimmat vuokratuotot - asuntosijoittajat yllättyvät YLE: Näin verotus muuttuu 2017: asuntolainan korkovähennys, kotitalousvähennys ja perintövero
ICON tiedottaa Hyvää joulua ja tuottoisaa uutta vuotta 2017. ICONin Tallinnan Rannapargi projekti etenee ICON Taloustaidossa: Uudenlaista ajattelua rakentamiseen T&T: Asuntorakentaminen droppaa, kun sijoittajien ostointo hyytyy – "Kaikkiin ei löydy heti vuokralaisia" KL: Asuntojen hinnat nousivat euroalueella "Isännöinti jumittunut faksien aikakaudelle" Hypo samoilla linjoilla ICONin kanssa - Hypo KL:ssä: Kasvukeskuksissa asuntojen hintojen nousu vasta alkanut - syrjäseuduilla pahin ohi KL:n & MTV:n Markkinaraati: Asuntojen hintojen nousulle pääkaupunkiseudulla ei näy loppua T&T: Ostoskeskuksen rakentaminen Espoon Suurpeltoon käynnistyi KL / Tilastokeskus: Yli 90 % Suomen väestönlisäyksestä kohdistuu suurimpiin kaupunkeihin KL: Helsinki rakentaa - tavoite 6000 asuntoa vuodessa KL: Asuntoluototus elpyy - isotkin asunnot käyvät kaupaksi Länsiväylä: Suurpelto saa tornitalon maamerkikseen KL: Asunnot sijoittajalle rahasampo - kauppa kaikkien aikojen huippulukemiin RL: Asuntojen hinnat roimaan laskuun Helsingissä - näin se tehdään KL: Asuntorakentaminen piristyy selvästi: rakennusala perävaunusta talouden veturiksi Bonnier kiinteistöuutiset: ICON tuo markkinoille vakuudellisen joukkolainan Suurpelto-projektiinsa Joukkolainalle jatkoa! ICONin uusi vaihtovelkakirja nyt merkittävissä. Coastline: ICON Real Estate Funds builds and develops real estate that generates return Länsiväylä: Suurpellon asukkaat saavat oman supermarketin 2017 – ravintolakin luvassa Yle: Näin asunnon arvo moninkertaistuu tunnissa – katso, missä päin Etelä-Suomea sinun kannattaa asua ICON KL:ssä: Asuntosijoitus kasvaa rahastossa YLE: Suomen elinvoimaisimmat seudut ovat Helsinki-Vaasa-kasvukäytävällä ja Lounais-Suomessa ICONiin uusia avainhenkilöitä ICON Kiinteistörahastot Oy:n joukkolaina kierros oli menestys! KL: Asiantuntijat: Kiinteistöjen hinnat nousevat lisää vuonna 2016. KL: Miksi meillä on kiinteistöbuumi? ICON muuttaa Helsingissä uusiin tiloihin ja järjestää kierto-ajelun 17.2 ICON toteutti yritysoston
5 kysymystä ICONin joukkorahoituksesta KL: Asumisen nouseva trendi: 20,5 neliön yksiöt ja 33 neliön kaksiot KL: Kasvukeskuksiin rakennetaan jopa 600 000 asuntoa. ICON toivottaa kaikille oikein hyvää ja rauhallista joulua sekä hyvää uutta vuotta 2016! ICON on päättänyt jatkaa Joukkolainan merkintää Sijoittajat.fi: ICON mahdollistaa kiinteistösijoittamisen hajautetusti useaan kiinteistöön Invesdorin blogissa; Markus Havulehto kertoo mm. miksi ICON on valinnut lainapohjaisen joukkorahoituksen? Osallistu arvontaan ja voita Tesla-sähköauto viikonlopuksi käyttöösi! Hyödynnä joukkorahoituksen tuomat uudet sijoitusmahdollisuudet yhdessä ICONin ja Invesdorin kanssa. ICON ja Privanet teki yhteistyösopimuksen ICON on kiinteistökehittämisellä, mukana ratkaisemassa tätä ongelmaa! Nyt etsimme business-orientoitunutta MYYNTIJOHTAJAA, KIINTEISTÖ-PROJEKTIJOHTAJAA JA BUSINESS CONTROLLERIA MTV 3: Erot kasvavat; Rakentaminen keskittyy etelään – muu Suomi näivettyy Fira: Sadas Verstas tehdään ICON Kiinteistörahastot Oy:lle. ICON on julkaissut uudet kotisivut Tule tapaamaan meitä messuille ICON Real Estate Fund II on tulouttanut kokonaisuudessaan + 11,80% toiminnan alusta (27.2.2013) ICON Real I kokonaistuotto on toiminnan alusta (22.10.2010) + 26,88% josta on tuloutettu 15,76% YLE: Muutto kasvukeskuksiin kiihtyy ICON Kiinteistörahastot siirtää pääkonttorin Vaasaan Helsingin toimisto on muuttanut, uusi toimisto sijaitsee osoitteessa Lönnrotinkatu 38b (1.krs), 00180 HELSINKI ICON Real Estate Fund III - Suurpelto rahaston markkinointilupahakemus jätetty FIVA:n Jätetty rakennuslupahakemus Ratakatu 9 kehitystyöstä ICON mukana Tampereen 2015 Sijoitusmessuilla