ICON: Miten Ruotisin asuntomarkkinoiden käy?

huhtikuu
2017

On pitkään spekuloitu onko Ruotsissa asuntokuplaa? Ruotsin asuntohinnat ovat katkeamattomasti nousseet toista vuosikymmentä, eikä loppua näy.

Huolestuttava piirre on se että ruotsalaiset eivät juurikaan lyhennä asuntolainojaan, vaikkakin finanssivalvonta (finansinspektionen)  kiristi lainanlyhennys määräyksiään viime kesänä. Ruotsalaiset käyttävät mieluummin rahansa kulutukseen kuin asuntolainojen lyhentämiseen, tämä taas ruokkii kansantaloutta joka vastaavasti tukee työllisyyttä ja näin asuntohintojen nousua. Toinen asia joka tukee asunto hintoja  ja niiden nousua on nopea kaupungistuminen ja tästä johtuva asuntopula.

Isoin riski asuntokuplan  puhkeamiselle on korkojen nousu muualla maailmassa, tähän Riksbanken (Ruotsin pankki) on jossain vaiheessa vastattava ja tämä voikin johtaa nopeisiin korjaus liikkeisiin asuntomarkkinoilla. Länsi naapurimme pitäisi nopeasti keksiä reseptin siihen miten voivat entisestään vauhdittaa asuntorakentamista isoissa kaupungeissa sekä miten saavat ihmiset totuteltua lyhentämään asuntolainojaan nopeammassa aikataulussa.

Lue lisää aiheesta kauppalehden sivuilta: "Ruotsissa maailman korkein riski asuntokuplan puhkeamiselle" ja "Ruotsi tarvitsee kuuluisaa tuuriaan - uusi finanssikriisi häämöttää jo"

Rakennuslehti: EKE urakoi Espoon Suurpellon keskustakorttelin ICON KL:n johtajuus liitteessä - Avaimet menestykseen: hyvä johtaminen ja dynaaminen kyvykkyys Rakennuslehti: Yritykset tekivät radikaalin ehdotuksen Helsingin keskustan alittavasta väylästä KL: Vuokrapyynnit laskussa pk-seudulla, "Vuokratulojen veronkevennystä kannattaisi kokeilla" ICON lehdistötiedote: Espoon Suurpelto saa maamerkikseen 20 kerroksisen tornitalon Pohjalainen kolumni: Vaconin jälkeenkin löytyy sijoituskohteita Kutsu: ICON After-Work 11.5 klo 17.00 - Hotel Kämp ICON: Miten Ruotisin asuntomarkkinoiden käy? KL: Asuntojen hinnat nousivat pääkaupunkiseudulla, laskivat muualla Suomessa ICON vahvasti mukana kevään sijoitustapahtumissa Talouselämä / Business Insight: Kiinteistökehittäjä ei jää odottelemaan arvonnousua Rakennuslehti: Toimistojen muuttaminen asunnoiksi herättää intohimoja Helsingissä ICON South Plaza Bond myytiin loppuun! ICON: Vuonna 2016 aloitettiin Suomessa rakentamaan tarpeeksi uusia asuntoja ensimmäistä kertaa 2000-luvulla. Rakentaja Lehto: Asuntojen kalleus SAFA-mafian syytä - ”Sadan tonnin kaksiot mahdollisia” Business FM:n Aamuvieraana ICON Kiinteistörahastot Oy:n Myynti ja markkinointijohtaja Teemu Nuutinen Uusi 7 % korkoa maksava velkakirja nyt merkittävissä! ICON Suurpelto Bond loppuunmyyty! PwC: Emerging Trends in Real Estate: Europe 2017 KL: Täältä lihavimmat vuokratuotot - asuntosijoittajat yllättyvät YLE: Näin verotus muuttuu 2017: asuntolainan korkovähennys, kotitalousvähennys ja perintövero
ICON tiedottaa Hyvää joulua ja tuottoisaa uutta vuotta 2017. ICONin Tallinnan Rannapargi projekti etenee ICON Taloustaidossa: Uudenlaista ajattelua rakentamiseen T&T: Asuntorakentaminen droppaa, kun sijoittajien ostointo hyytyy – "Kaikkiin ei löydy heti vuokralaisia" KL: Asuntojen hinnat nousivat euroalueella "Isännöinti jumittunut faksien aikakaudelle" Hypo samoilla linjoilla ICONin kanssa - Hypo KL:ssä: Kasvukeskuksissa asuntojen hintojen nousu vasta alkanut - syrjäseuduilla pahin ohi KL:n & MTV:n Markkinaraati: Asuntojen hintojen nousulle pääkaupunkiseudulla ei näy loppua T&T: Ostoskeskuksen rakentaminen Espoon Suurpeltoon käynnistyi KL / Tilastokeskus: Yli 90 % Suomen väestönlisäyksestä kohdistuu suurimpiin kaupunkeihin KL: Helsinki rakentaa - tavoite 6000 asuntoa vuodessa KL: Asuntoluototus elpyy - isotkin asunnot käyvät kaupaksi Länsiväylä: Suurpelto saa tornitalon maamerkikseen KL: Asunnot sijoittajalle rahasampo - kauppa kaikkien aikojen huippulukemiin RL: Asuntojen hinnat roimaan laskuun Helsingissä - näin se tehdään KL: Asuntorakentaminen piristyy selvästi: rakennusala perävaunusta talouden veturiksi Bonnier kiinteistöuutiset: ICON tuo markkinoille vakuudellisen joukkolainan Suurpelto-projektiinsa Joukkolainalle jatkoa! ICONin uusi vaihtovelkakirja nyt merkittävissä. Coastline: ICON Real Estate Funds builds and develops real estate that generates return Länsiväylä: Suurpellon asukkaat saavat oman supermarketin 2017 – ravintolakin luvassa Yle: Näin asunnon arvo moninkertaistuu tunnissa – katso, missä päin Etelä-Suomea sinun kannattaa asua ICON KL:ssä: Asuntosijoitus kasvaa rahastossa YLE: Suomen elinvoimaisimmat seudut ovat Helsinki-Vaasa-kasvukäytävällä ja Lounais-Suomessa ICONiin uusia avainhenkilöitä ICON Kiinteistörahastot Oy:n joukkolaina kierros oli menestys! KL: Asiantuntijat: Kiinteistöjen hinnat nousevat lisää vuonna 2016. KL: Miksi meillä on kiinteistöbuumi? ICON muuttaa Helsingissä uusiin tiloihin ja järjestää kierto-ajelun 17.2 ICON toteutti yritysoston
5 kysymystä ICONin joukkorahoituksesta KL: Asumisen nouseva trendi: 20,5 neliön yksiöt ja 33 neliön kaksiot KL: Kasvukeskuksiin rakennetaan jopa 600 000 asuntoa. ICON toivottaa kaikille oikein hyvää ja rauhallista joulua sekä hyvää uutta vuotta 2016! ICON on päättänyt jatkaa Joukkolainan merkintää Sijoittajat.fi: ICON mahdollistaa kiinteistösijoittamisen hajautetusti useaan kiinteistöön Invesdorin blogissa; Markus Havulehto kertoo mm. miksi ICON on valinnut lainapohjaisen joukkorahoituksen? Osallistu arvontaan ja voita Tesla-sähköauto viikonlopuksi käyttöösi! Hyödynnä joukkorahoituksen tuomat uudet sijoitusmahdollisuudet yhdessä ICONin ja Invesdorin kanssa. ICON ja Privanet teki yhteistyösopimuksen ICON on kiinteistökehittämisellä, mukana ratkaisemassa tätä ongelmaa! Nyt etsimme business-orientoitunutta MYYNTIJOHTAJAA, KIINTEISTÖ-PROJEKTIJOHTAJAA JA BUSINESS CONTROLLERIA MTV 3: Erot kasvavat; Rakentaminen keskittyy etelään – muu Suomi näivettyy Fira: Sadas Verstas tehdään ICON Kiinteistörahastot Oy:lle. ICON on julkaissut uudet kotisivut Tule tapaamaan meitä messuille ICON Real Estate Fund II on tulouttanut kokonaisuudessaan + 11,80% toiminnan alusta (27.2.2013) ICON Real I kokonaistuotto on toiminnan alusta (22.10.2010) + 26,88% josta on tuloutettu 15,76% YLE: Muutto kasvukeskuksiin kiihtyy ICON Kiinteistörahastot siirtää pääkonttorin Vaasaan Helsingin toimisto on muuttanut, uusi toimisto sijaitsee osoitteessa Lönnrotinkatu 38b (1.krs), 00180 HELSINKI ICON Real Estate Fund III - Suurpelto rahaston markkinointilupahakemus jätetty FIVA:n Jätetty rakennuslupahakemus Ratakatu 9 kehitystyöstä ICON mukana Tampereen 2015 Sijoitusmessuilla