Rakennuslehti: Yritykset tekivät radikaalin ehdotuksen Helsingin keskustan alittavasta väylästä

Lemminkäisen ja Siton tekemä ehdotus Helsingin keskustan alittavaksi väyläksi poikkeaa täysin aikaisemmista keskustatunneliehdotuksista. Se ei ole pelkkä kaupungin läpiajoväylä.

Katso yritysten väyläehdotus tästä.

Esillä ollut SRV:n ehdotus noudattaa keskustatunnelin vanhaa linjausta.

Uusi linjaus kulkee aiempaa etelämpänä, väylä palvelee Länsisataman ja Katajanokan sataman liikennettä ja keskustaan päättyvää liikennettä. Siitä on yhteys maanalaiseen huoltokatuun ja pysäköintilaitoksiin, mutta ei suoraa yhteyttä katuverkkoon.

Ehdotuksen päätekijöinä ovat Siton kaupunki- ja väylät -toimialan johtaja Jannis Mikkola ja seniorisuunnittelija Seppo Karppinen sekä Lemminkäisen projektikehitysjohtaja Juha Virtanen ja kalliorakentamisen kehitysjohtaja Martti Keskinen.

Kyseessä on alustavan yleissuunnitelman tasoinen ehdotus. Kaupunki ei ole tilannut selvitystä, yhtiöt ovat tehneet sitä omaehtoisesti.

Kaupungilla on ollut keskustatunnelin suunnittelukielto siitä lähtien, kun usean vuosikymmenen aikana ideoitu kaupungin läpiajotunneli haudattiin viimeisimmän kerran.

Kevään kunnallisvaalikampanjoissa keskustatunneli nousi jälleen esiin. Silloin Lemminkäinen ja Sito päättivät jatkaa vuonna 2014 keskeyttämäänsä suunnittelua.

Lue koko kirjoitus tästä.

KÄSINKOSKETELTAVAA TUOTTOA™